Matesův pohled

Počet zobrazení této stránky: 258

Rychle a poslepu - recenze na Top Speed 3

Publikováno: 20. června 2019, 14:04
Sekce: Audiohry

Nějakou dobu tady nebyla žádná recenzovaná audiohra. Už jsme zde měli recenzi na letecký simulátor. U techniky zůstaneme i dnes, ovšem budeme se držet víc při zemi. Závodní hra Top Speed 3 nás totiž zavede jak na závodní okruhy, tak do ulic měst a do náročných tratí pro rally.

Hned na úvod je třeba zmínit, že jako většina audioher, ani Top Speed 3 není dostupný v češtině. Na druhou stranu tato hra je zdarma, takže na plusy a mínusy je to 1:1. Hra je určená pro Windows a její HW nároky jsou minimální, takže hravě poběží i na starších strojích. Během hraní se zobrazuje pouze jednoduchý obrázek a vše probíhá - jako již tradičně u audioher - pouze pomocí sluchu, včetně navigace v menu.

A jak jde tedy závodit poslepu? Základní princip ovládání auta se moc neliší od závodních videoher. Auto ovládáte kurzorovými šipkami, pokud máte manuální řazení, pak řadíte pomocí kláves shift a control a mezerníkem si můžete zatroubit. Písmena od A po F a od Q po T vám pak nabídnou informace o vaší aktuální pozici, čase kola nebo závodu a další údaje, které se u běžných závodních her zobrazují v rámci HUD. Čísla a funkční klávesy F# vám pak poví typ auta a posun v závodě všech vašich soupeřů. Hra by měla podporovat i joystick nebo volant, ale nemám ani jedno, takže nemohu soudit. Lze ale předpokládat, že herní zážitek by s nimi měl být ještě lepší. A to je vše. Aha, pořád nevíte, jak se řítit neskutečnou rychlostí po trati, aniž byste viděli kam? Na to máte dvě pomůcky. Jednou je váš spolujezdec, který vás relativně včas informuje o tom, jaká zatáčka a kam přijde právě teď. Od "easy", tedy mírné, až po "Hair pin", tedy velmi ostré vlásenky. Druhým vodítkem pro směrování vozu je zvuk motoru. Pokud jste uprostřed silnice, slyšíte ho také uprostřed sluchátek. Jakmile se auto začne vychylovat, zvuk se začne zesilovat na straně, kde je okraj silnice blíž a zeslabovat tam, kde se vám okraj vzdaluje. Pokud vyletíte z trati, auto se po havárii samo vrátí doprostřed trati a s krátkou časovou penalizací můžete v závodu pokračovat. V nižší rychlosti se pouze "odrazíte" od mantinelu a máte šanci s tím ještě něco udělat.

Hra disponuje jednak možností hrát jen časovku, kdy se danou trať snažíte pokořit v co nejkratším čase, ale také můžete regulérně závodit proti umělé inteligenci, nebo dokonce proti dalším živým hráčům. Hra totiž obsahuje i multiplayer přes lokální síť i internet, který je poměrně snadné zprovoznit. Nutno podotknout, že umělá inteligence protivníků je na velmi vysoké úrovni i na snadnou obtížnost. Nečekejte tak, že sednete za volant a budete vyhrávat jeden závod za druhým. Spíš naopak - i nejsnazší obtížnost vám dá zabrat a budete považovat za úspěch, když skončíte v polovině startovního pole.

V čem Top Speed 3 beze sporu vyniká, to je rozmanitost tratí a vozidel. Najdete zde závodní okruhy i tzv. "street adventure", tedy závody z místa A do místa B v různých prostředích od ulic města, přes pobřeží Francie až po pouště. Tyto závody jsou ještě o to náročnější, že trať je užší a tvoří ji různé povrchy a ne jen asfalt. Jsou ale naopak doplněny o skvělé zvukové efekty, které coby příjemné bonbónky doplňují atmosféru těchto závodů. Stejně tak strojů je velké množství. Závodní auta i motorky od špičkových žihadel po školní autobus. Jak už bylo také naznačeno, můžete si navíc před každým závodem zvolit, zda preferujete automatické nebo manuální řazení. A kdyby vám tratě a vozidla nestačily, můžete si jednoduše vytvořit vlastní. Hra obsahuje návod, jak na to. Vytvářejí se v obyčejných txt souborech a není tak složité se s tím vypořádat. Autu navíc doplníte vlastní zvuk motoru a klaksonu nebo si vyberete jeden z už předdefinovaných. Zatímco vlastní tratě můžete používat bez omezení, vlastní auta nejdou použít při hře více hráčů z důvodů, aby si hráči nevytvářeli nepřiměřeně rychlá auta.

Abych to shrnul: Top Speed 3 je velmi povedená závodní hra, která je silná zejména ve své jednoduchosti. S trochou cviku se dá naučit solidně řídit a užít si spoustu zábavy na mnoha tratích. Hra vydrží ještě déle, pokud zprovozníte multiplayer, čímž dokáže oživit nejednu párty. Na absenci češtiny jsme u audioher bohužel v dnešní době zvyklí, takže mezi největší mínusy může patřit poněkud přemrštěně obtížná umělá inteligence, která by snesla ještě pár stupňů obtížnosti směrem dolů. Pokud jste ale zběhlý závodník, a zajímají vás audiohry, TOp Speed 3 je rozhodně dobrou volbou. Tak užívejte rychlých kol, jezděte opatrně a na viděnou příště!

Odkazy ke sdílení:

Facebook, Twitter, Google+, Email
Odkaz na tento článek: