Matesův pohled

Počet zobrazení této stránky: 251

Shakes and Fidget - MMO RPG takřka přístupné

Publikováno: 17. prosince 2019, 8:00
Sekce: Audiohry

Je tomu na pár dní přesně akorát čtyři roky, co jsem zjistil, že s chytrým telefonem se otevírají nové a zajímavé možnosti i ve světě zábavy. Po půlročním seznamování se systémem Android, odečítačem Talkback a vším, o čem už jsem tady na blogu částečně psal, přišel jednoho dne brácha s tím, že hraje zajímavou hru s názvem Shakes and Fidget. Jen ze zvědavosti jsem ji zkusil nainstalovat a byl jsem zklamán, že odečítač vůbec nereaguje. Nevzdal jsem to ale a záhy zjistil, že stará verze hry s dodatkem "Classic" je docela přístupná, takže jsem se pustil do hraní. Dnešní příspěvek tedy není o audiohře, nýbrž o běžné videohře přístupné nevidomým. Také bude víc průzkumem používání hry s odečítačem a přiblížením, jak ji hraji já, než klasickou recenzí. Mám v úmyslu hlavně přiblížit, jak se hraje obyčejná hra na telefonu bez pomoci zraku.

Nejprve ale přeci jen stručně k obsahu hry. Hra je zdarma a lze ji běžně hrát v prohlížeči i na všech běžných platformách telefonů a tabletů. Jedná se o jedno z mnoha MMO RPG, které staví na stejnojmenném příběhu válečníka Shakese a čaroděje Fidgeta (který jsem tedy, přiznám se, neznal a neznám dodnes). Jde o určitou karikaturu klasických fantasy klišé, a to jak obsahem hry tak údajně grafikou, kterou si já sám tak moc neužiju. Vytvoříte si postavičku, vyberete server z mnoha desítek pro různé státy i mezinárodní hru, zvolíte jednu ze šesti tříd obsahujících tradiční válečníky, průzkumníky, kouzelníky i pár dalších, rasu a pohlaví a vydáte se za dobrodružstvím a získáváním slávy v aréně. Postavička má klasické atributy jako jsou síla, obratnost, inteligence atd., které za zlato vylepšujete. To získáváte v úkolech, na které postavu v hospodě posíláte, nebo na hlídce. Každý den lze jít jen na určitý počet úkolů, za které máte zlato, zkušenost a občas nějaký ten předmět. Po uběhnutí pár minut proběhne souboj s příšerou a vy zjistíte, jak jste na úkolu uspěli. Souboj probíhá sám na základě střídajících se útoků zbraní vás a nepřítele a generování náhodných čísel v rozsahu poškození zbraně. Připomíná tedy trochu kola a hody kostkou z klasických P&P RPG. No a tak sbíráte zlato, zkušenosti a tím i úrovně, předměty a vybavení a tak dále. Můžete se nalít lektvary a hra nabízí i pár dalších miniher, kterými se můžete zabavit, zatímco je vaše postava na cestě z úkolem nebo na hlídce. Tam patří stavba vlastní pevnosti i temného podsvětí vašeho sídla, sbírání a výcvik mazlíčků pěti elementů nebo budování vlastní arény a vylepšování jejích částí. Nebudu vypočítávat všechny funkce - základní orientace je takto jasná a fanouškům žánru určitě blízká. Hra nabízí i sdružování do cechů, cechovní souboje, mnoho temných podzemí k prozkoumání a vůbec. Celou tu dobu se stále jedná o komickou karikaturu, takže zde stejně snadno narazíte na troly, jako na mafiány nebo mimozemšťany. Popisky nepřátel v podzemích jsou často parodií na známé nejen fantasy světy a komentáře k speciálním předmětům hýří humorem. Obdobně je na tom prý i grafika, ale to já neposoudím.

No a jak tedy hru hraji já? Upřímně obdivuji, že verze aplikace "Classic", která je primárně v Google store kvůli starým telefonům, které výkonem nestíhají současnou verzi, je stále aktualizovaná a udržovaná. Kromě designu a náročnosti na výkon se funkcemi stále neliší a obsahuje všechny nové updaty. Na rozdíl od nové aplikace je ale tvořená tlačítky, posuvníky a editačními políčky, což jsou prvky, se kterými se v telefonu setkáváme často a odečítač si s nimi umí poradit. Většina tlačítek je dokonce popsána, byť některé v angličtině. Převážně ale texty i tlačítka mají české popisky a pokud ne, Talkback si je k ním umí přiřadit. Když například poprvé vlezete do hospody, přiložíte prst na obrazovku a budete zkoumat, co vše tu je k dispozici, odečítač bude suše hlásit opakovaně: "tlačítko bez popisku". Jenže šikovný uživatel odečítače si s tím poradí, protože Talkback umožňuje v jednotlivých aplikacích přidávat takto neznámým tlačítkům vlastní štítky, takže si záhy rozlišíte, co je hostinský, co nabídka denního úkolu a co tajemný záchod. Pak už se snadno orientuje i osoba, která na displeji nevidí vůbec nic.

Dalším drobným zádrhelem je inventář, kde si se štítky neporadíte. Jednotlivá políčka pro umístění helmy, rukavic, kyrysu, zbraně, talismanu a podobně jsou totiž někde v kódu hry nejspíš označená zkrátka jako tlačítka předmětu, takže štítek se přiřadí všem totožný a nelze ho rozlišit. Naštěstí je inventář poměrně logický a helmu naleznete nahoře, kyrys uprostřed a boty dole. S trochou ťukání a cviku se tak dá naučit, co které "tlačítko bez popisku" znamená. A když už ho rozťuknete, předmět se objeví plně přístupný včetně vtipného popisu, parametrů, ceny, případného očarování atd.

Zbytek hry je v aplikaci Classic pro Android přístupný velice dobře. A pokud ne, výhodou hry je, že klikáním zpravidla nemáte co zkazit a můžete se tak naučit, kde jsou které herní prvky. A protože souboje probíhají samy, můžete se vesele pustit do střetů v aréně s dalšími hráči, prozkoumávání podzemí, stejně jako do cechovních bitev. Princip hry je jednoduchý, ale možnosti pestré, takže hra baví i po delší době. Navíc autoři stále vydávají nové updaty obsahující další minihry a rozšíření, takže když už se vám zdá, že je hra poněkud stereotypní, nový update vás vtáhne zpět. Škoda jen, že jakákoliv verze hry v prohlížeči počítače není odečítačům přístupná, takže osobně jsem odkázán pouze na zařízení se systémem Android.

Závěrem tedy uvedu, že hra Shakes and Fidget je příjemné trávení času na cesty pro osoby vidící a nevidící dohromady. To je velice pozitivní, protože takových her není moc a osobně žádnou další neznám, tím spíš ne v češtině. Krásná ukázka integrace ve virtuálním světě. Pokud vás zajímají detaily o hře, jistě je na internetu najdete. Tady jsem chtěl přiblížit, co na ní může být zajímavé pro osobu s oční vadou. Mějte se krásně a na viděnou příště!

P.S.: Tento článek byl mým ryze subjektivním názorem, popisem práce se hrou s odečítačem a v žádném případě se nejedná o placenou propagaci. Sepsal jsem ho bez spolupráce s autory hry jen proto, že jsem jejím fanouškem a oceňuji její přístupnost. Děkuji za pochopení.

Odkazy ke sdílení:

Facebook, Twitter, Google+, Email
Odkaz na tento článek:


Diskuze

Jméno:
Příspěvek

Protispamová kontrola: Napiš číslo aktuálního roku.