Matesův pohled

Počet zobrazení této stránky: 227

Vítr do plachet - recenze na The Treasure Islands

Publikováno: 9. srpna 2019, 9:07
Sekce: Audiohry

Po nějaké době tu máme zase jeden příspěvek do sekce audioher. Už jsme tady měli letadla i auta a dnes se mrkneme na to, jak se dá ve světě bez zraku plavit po mořích. Audiohra THe Treasure Islands je totiž zaměřená právě na plavbu lodí, převážení zboží a lovení pokladů ze dna oceánu. A jak to tedy funguje?

Samotný princip hry není zase tak složitý. Pomocí šipek nebo příslušných kláves otáčíte loď do libovolného azimutu v rozsahu 360 stupňů. Podobně pak nastavujete plachty do polohy vytažené, napůl vytažené a stažené. Několik kláves vás s pomocí tts výstupu upozorní na vaše okolí, ať už jde o skaliska, pobřeží nebo přístavy a to je v zásadě vše. Pak už je jen na vašich dovednostech, jak rychle se na mapě zorientujete, jak najdete přístav, který potřebujete, nebo utopený poklad. Mapa je pro tyto účely rozdělená do čtverců označených souřadnicemi jako A1, B2 atd..

A jaké zboží, odkud a kam budete vozit? Jedná se o konkrétní zakázky, takže ve většině přístavů najdete náklad a cílovou destinaci. Loď uveze pouze jeden druh nákladu najednou, takže je dobré si trasu plánovat předem, abyste se nemuseli zbytečně vracet. A za každý nový objevený přístav získáte souřadnice jednoho potopeného pokladu. Cílem hry je pak bezpečně převézt všechno zboží a nalézt všechny poklady, aniž byste se potopili najetím na útes nebo břeh ostrova. V přístavu pak můžete svou loď opravit v případě, že vaše navigátorské schopnosti selhaly, ale ještě jste se udrželi na hladině. Peníze na to získáte právě z pokladů a za převezené zboží.

Celkově je hra The Treasure Islands dobrým nápadem a vyniká jednoduchým ovládáním, na které si rychle zvyknete. Na výběr je navíc ze tří sad kláves, takže záleží jen na vašich preferencích. Obsahuje jen několik zvuků, které ale dodají plavbě atmosféru, takže vesměs stačí a hra alespoň nepůsobí přeplácaně a zmatečně. Ovšem stejně na mě působí malinko nedotaženě a nejednotně. I v návodu se dočtete, že vaše loď má plachty a měníte jejich nastavení. Na druhou stranu je vybavena sonarem. A kdybyste měli pocit, že jde jen o označení něčeho, co je ve skutečnosti vlastně HUD hry, protože audiohry nemají logicky mapy a jiné informace o okolí, z omylu vás vyvedou některé převážené náklady jako třeba sportovní automobil. Toto protichůdné zasazení do určitého časového období popravdě ubírá hře na atmosféře. Bylo by zábavné vrátit se do dob osídlování Karibiku a na plachetnici vozit třtinu, rum, stavební dřevo a podobné zboží. Stejně tak by bylo zajímavé pustit se do ovládání velké nákladní ocelové lodi s nejmodernější technikou na mořích fiktivního světa. Ovšem toto polovičaté řešení nedovolí fantazii dokreslit detaily, což je zásadní v každé skutečně propracované audiohře. Jelikož nemáte žádný grafický výstup, z popisů, náznaků a zvuků si musíte obrázek vytvořit sami a The Treasure Islands působí, jako by vaši fantazii postrkovalo zároveň dvěma protichůdnými směry.

Druhým nedostatkem je jistá nedotaženost. Jak jsem psal, princip hry je jednoduchý a snadno pochopitelný. To je samo o sobě dobře, protože v audiohrách obzvlášť není dobré přeplácat ovládání spoustou kláves a klávesových kombinací. Ovšem loď se nechová příliš jako loď. Při ubrání rychlosti zastaví na místě a stejně tak zrychlí z nuly na maximum okamžitě. To velmi usnadňuje už tak spíše oddychovou obtížnost. Pokud se totiž neřítíte na nejtěžší mapě plnou parou vpřed, většinou je snadné loď včas ukočírovat a nezničit úplně, když už na nějaký ten útes najedete. Stejně tak prosté převážení jednoho nákladu na jedno místo trochu omrzí a bylo by zajímavé, kdyby hráč mohl volit, jaké zboží naloží a za kolik peněz, a následně ho mohl prodat v různých přístavech za různou cenu. Tak by se několika v zásadě jednoduchými změnami dalo docílit větší hratelnosti bez nutnosti nějakých krkolomných přidaných nadstaveb jinak příjemné hry.

Hra obsahuje mnoho map a také návod, jak si vytvořit mapu vlastní. Můžete se tak plavit na poměrně přehledném a pravidelném herním plánku s ostrovy v kruhu i na úplně odlišném s různými zrádnými zátočinami do přístavů umístěných hloub za ústím řeky. Díky tomu se nebudete nudit hned po první půl hodině hraní a kompenzuje se tím jistá nevelká obtížnost. Na druhou stranu ne každého hráče baví lámat si hlavu s hledáním trasy. Ovšem jako kombinace audio bludiště a prostředí lodí hra v zásadě nezklame.

V souhrnu se tedy dá říct, že The Treasure Islands je snadno pochopitelná, jednoduchá audiohra, kterou si můžete zahrát zdarma, i když tradičně pouze v angličtině. Není zrovna silná v podporování představivosti a tvorbě epické atmosféry a co se plavby týče, nenabízí realističnost ani kdovíjakou obtížnost. Pokud ale hledáte hru na klidné odreagování, která spojuje prvky bludišťových audioher s námořním prostředím, nezklame a určitě vás na nějakou dobu zabaví. Nebojte se ji tedy zkusit a napište mi, co si o ní myslíte vy. Na viděnou příště!

Odkazy ke sdílení:

Facebook, Twitter, Google+, Email
Odkaz na tento článek: