Matesův pohled

Počet zobrazení této stránky: 318

Vzhůru do oblak - recenze na Eurofly 2

Publikováno: 23. března 2019, 16:47
Sekce: Audiohry

V prvním článku věnovaném audiohrám jsem nadnesl fakt, že bohužel většina her je v anglickém jazyce. Abych neodradil zvědavé čtenáře nehovořící anglicky, jako první jsem si pro představení vybral letecký simulátor od našich nejbližších sousedů.

Když mě kluci z FallingFox pozvali do svého prvního Liškastu, ptali se mě na moje aktuální zážitky z audioher. V rozhovoru padla otázka, jak může osoba bez pomoci zraku létat letadlem. Odpovědí je vynikající letecký simulátor Eurofly, aktuálně dostupný ve své druhé verzi. Slovenský vývojář Štefan Kis ho vytvořil primárně pro nevidomé hráče, ale jeho rozsah rozhodně stojí za vyzkoušení i pro ty, kdo jsou jen zvědaví, jak může také audiohra vypadat. Na zprovoznění hry nepotřebujete víc než zdarma stažitelný instalační soubor a ideálně alespoň trochu poslouchatelný český SAPI hlas v počítači. Hra je dostupná v mnoha jazycích a vzhledem k tomu, že je od sousedů, samozřejmě také v češtině. A o co v ní vlastně tedy jde?

Jak by člověk očekával, usednete za knipl letadla a vznesete se s ním do vzduchu. Na výběr jsou tři kategorie strojů od malé Cessny až po obří létající monstra jako legendární Boeing 747 nebo Airbus A380, a dokonce si budete moci vyzkoušet dnes už nepoužívaný Concorde. Jenže pilotovat není tak snadné a Eurofly se snaží přenést co možná nejvíc zážitek z toho, co všechno takový let obnáší. Budete muset vyrolovat z hangáru, nabrat cestující, natankovat vhodné množství paliva, domluvit s věží správnou startovací runway, pozapínat veškeré palubní systémy, zjistit aktuální startovací rychlost a včas přitáhnout, zasunout podvozek a zatáhnout klapky. A pokud se vám podaří napoprvé dostat do vzduchu (což mně se osobně nepodařilo a dá to zabrat), tak ještě není vše tak snadné. Budete čelit turbulencím, obl=état bouřky, komunikovat s věžemi na zemi a přelaďovat frekvence vysílačky podle pokynů. Nechybí ani systémy jako ventilace, kontrola tlaku, vytápění, odpovídač a ve větších letadlech najdete dokonce i bar s obsluhou, kde si ve chvíli oddychu můžete dopřát třeba kávu. Pak už stačí hlídat kurz, udržovat výšku podle pokynů věže, vyhýbat se ostatním letadlům a doufat, že stroj nepotká žádná porucha, jelikož i to se může přihodit. Když vše dobře dopadne, cílové letiště vás přijme, vy zpomalíte na správnou rychlost, nalétnete na runway, a pokud neselžou klapky a podvozek, úspěšně se posadíte zpět na zem. Detaily hry a slušná zvuková sada efektů vás nepochybně vtáhnou do pocitu zodpovědnosti za lidi sedící za vámi.

Jenže Eurofly má kromě češtiny v rukávu ještě jeden tahák, kterým vyniká mezi ostatními audiohrami simulující létání. A tím je mapa, po které se pohybujete. K dispozici totiž máte celý svět. A to doslova. Mapa světa v reálném měřítku vám umožní vznést se k oblakům z letiště, které máte ve svém městě, stejně jako z legendárních letišť jako jsou Heathrow, J. F. Kennedyho nebo Gibraltar. Po cestě pak můžete zkoumat krajinu kolem sebe. Jak daleko je kterým směrem který stát, kde leží nejbližší moře, nad jakými městy prolétáte nebo třeba jaké je aktuálně v dané oblasti počasí. Eurofly se tak stává nejen hrou, ale také cestou, jak poznávat svět a zeměpis. Nabízí dokonce samostatný mód prohlížení mapy, který funguje jako zvukový atlas světa.

V módu kariéry budete nejprve plnit jednotlivé úkoly, abyste si odemkli větší letadla, která disponují i některými automatickými systémy. Největší stroje vám pak usnadní práci i díky autopilotu, i když ani ten nejlepší počítač za vás nevyřeší úplně všechny situace během letu. V úlohách prokřižujete svět a ze Slovenska a České republiky se postupně podíváte na všechny světadíly, dokud se nestanete skutečným profíkem a instruktorem letu. A pak na vás čeká ještě spousta speciálních balíků a dalších výzev. Během letu navíc můžete komunikovat s ostatními piloty, kteří jsou aktuálně ve vzduchu, a to za pomocí komunikátoru na palubní desce. Hra totiž online přenáší zprávy hráčů a můžete se tak spojit s jinými piloty, popovídat, zjistit novinky nebo třeba vyzkoušet jazyky, protože Eurofly je populární po celém světě a není problém narazit na rodilé mluvčí více jak desítky různých světových jazyků. A pokud vás úlohy od šéfa v kariéře omrzí, můžete si jen tak vybrat letadlo, letiště, cíl cesty a prostě si zalétat tak, jak se vám zrovna zlíbí. Na webu hry pak vidíte svoje statistiky i ostatní piloty. Můžete zjistit, kdo je aktuálně ve vzduchu, s jakým strojem, kolik veze cestujících a kam má namířeno. Vše se zaznamenává a váš postup, nalétané kilometry a počty letů se zobrazí v tabulce mezi ostatními hráči, takže máte krásný přehled, jak si vedete v porovnání s jinými piloty.

Abych jen nechválil, hra má své rezervy a místa, kde se ještě může zlepšovat. V mapách třeba nenarazíte na řeky, hory a jiné přírodní útvary, ale jen na státy, územní celky, města a moře. Hra obsahuje počasí a umí odrážet i to současné, ale jeho vliv na let je jen minimální. Všechna letiště jsou si velmi podobná a zatím příliš neodrážejí své reálné předlohy. Přistávací manévr je poněkud zjednodušen oproti reálným letům a seznamy letišť a měst se nenačítají zrovna bleskovou rychlostí. Také přiložený manuál neobsahuje úplně všechny možnosti hry a některé aktualizované věci v něm chybějí. Na mnohém z toho ale již autor Štefan Kis i lidé, kteří se do Eurofly pustili spolu s ním, pracují a dávají do kupy Eurofly 3, který má mnohé z toho vylepšit už v průběhu letošního roku.

Sečteno, podtrženo: Eurofly 2 je výjimečný počin, hra se skvělou atmosférou, mnoha možnostmi a skvělým spojením se zvukovým atlasem světa. Je zdarma a stojí za ní ohromný kus práce, který je znát. Přestože audiosimulátor nikdy nebude úplně dokonale napodobovat skutečný let, hra se tomu velmi dobře snaží přiblížit a i laikovi moc pěkně navodí dojem z pilotování letadla. Pokud vás třeba při čtení minulého článku v sekci napadlo, jak se asi audiohra hraje, a zároveň neovládáte příliš angličtinu, je Eurofly jednou z voleb, za jejíž vyzkoušení nic nedáte. A možná i vás překvapí, jaký prožitek hraní bez očí může mít. Na viděnou příště!

Odkaz na oficiální stránky hry (v angličtině)
Odkaz na slovenské stránky, kde lze hru stáhnout

Odkazy ke sdílení: